Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2017

Μ Η Δ Ε Ι Α

[[ δαμ- ων ]]

1. ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ
Η Μήδεια δεν είναι βάρβαρη, όπως την αποκαλούν οι περισσότεροι συγγραφείς. Μπορεί να ζούσε σε βαρβαρική χώρα, αλλά η καταγωγή της είναι Ελληνική. Ο πατέρας της Αιήτης είναι Έλληνας, αρχικά βασιλιάς της Κορίνθου. Η καταγωγή της, λοιπόν, ήταν από την Κόρινθο. Εκεί έμελλε να γυρίσει, πολλά χρόνια αφότου ξενιτεύτηκε ο πατέρας της, και να παιχθεί η μεγάλη τραγωδία της ζωής της, που αποτελεί το κεντρικό θέμα αυτής της μονογραφίας.
Ο Ρωμαίος ποιητής Οβίδιος στο βιβλίο του “Ερωτικές επιστολές” παρουσιάζει τη Μήδεια να γράφει μια επιστολή διαμαρτυρίας στον αγαπημένο της Ιάσονα, που την έχει προδώσει για τα γλυκά μάτια της Γλαύκης, όπου η προδομένη γυναίκα από την Κολχίδα λέει με πικρό παράπονο, πως ο καλός της την αποκαλεί βάρβαρη. Επιπλέον το απόσπασμα, που παραθέτουμε, μας εισάγει σε όσα θα εξετάσουμε αργότερα διεξοδικά:
[[ Η ίδια εκείνη η Μήδεια, που τη λες βάρβαρη,
που σου φαίνεται τώρα τόσο αξιοκαταφρόνητη, και μάλιστα ένοχη,
αυτή μ’ όλα αυτά είναι που, ρίχνοντας το δράκι σ’ έναν ύπνο μαγεμένο,
σ’ έφερε σε θέση ν’ αρπάξεις, χωρίς κίνδυνο, το πολύτιμο δέρας.

Η συνέχεια >>> VagiaBlog…

Πρόδωσα τον πατέρα μου, εγκατέλειψα το βασίλειό μου και την πατρίδα μου,
και θεώρησα ευτυχία μου μια υποχρεωτική εξορία.
Μ’ όλα αυτά η τιμή μου θυσιάστηκε σ’ έναν άπιστο τυχοδιώκτη.
Άφησα μια αγαπητή αδελφή και μια πολυαγαπημένη μητέρα.
Πήρα μαζί μου μόνο έναν αδελφό. Αλλ’ εδώ τα λόγια μου σταματούν,
και το χέρι μου αρνείται να γράψει εκείνο που τόλμησε να κάνει.
Άξιζα την τύχη μου, και έπρεπε να σε κάνω να υπομένεις και συ την ίδια τύχη. ]] (Οβίδιος, “Ερωτικές επιστολές”, επιστ. 12, επιστολή Μήδειας στον Ιάσονα, 78-88)
Για τη μη βαρβαρική καταγωγή της Μήδειας ο Βασίλης Μπουντούρης γράφει στο έργο του “Η άλλη Μήδειᔨ:
«ΜΗΔΕΙΑ
Γεννήθηκα στη χώρα
των Κόλχων
μετανάστης η μνήμη μου
γεμάτη Κόρινθο.
Γεννήθηκα μες στο χρυσάφι
της Αίας
φτωχή η καρδιά μου χωρίς
την Κόρινθο

Ο πατέρας ν’ ασπρίζει
η καρδιά να φτερουγίζει
ευχή και κατάρα να πάμε
στην Κόρινθο.

Γεννήθηκα εκεί
που υπάρχει ο βοριάς
μεγάλωσα για να ’ρθω
εκεί που υπάρχει ο νότος
ο πόθος ο ζεστός
η ωραία η Κόρινθος.»
Για να φτάσουμε να εξετάσουμε και να αναλύσουμε το δράμα της Μήδειας, πρέπει να ξέρουμε την προϊστορία της. Γιατί δηλαδή, η ξένη για τους Έλληνες, αισθάνεται ατιμασμένη και προδομένη. Πώς ο μεγάλος της έρωτας για τον Ιάσονα μετατρέπεται σε καταστροφικό μίσος και γιατί φτάνει στην έσχατη πράξη μανίας να σκοτώσει τα ίδια τα παιδιά της.
Για να φτάσει η Μήδεια στην Κόρινθο, όπου διαδραματίστηκε η τραγωδία της, είχε προηγηθεί η Αργοναυτική εκστρατεία, που έφερε τον Ιάσονα στην Κολχίδα. Από την Κολχίδα της Ανατολής η κόρη βρέθηκε στην Ελλάδα, πρώτα στην Ιωλκό και μετά στην Κόρινθο. Είναι αναγκαίο και πρέπον να εξετάσουμε όλη αυτή τη διαδρομή και όλα τα γεγονότα. Αρχή κρίνω πως πρέπει να κάνουμε από τις ρίζες των πρωταγωνιστών, της Μήδειας και του Ιάσονα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: